SELAMAT DATANG!!!

Selamat datang ke blog koleksi resepi saya. Di sini, InsyaAllah saya akan muatkan dengan pelbagai resipi masakan kesukaan saya untuk dikongsidengan semua pembaca2 sekalian. Jangan risau, InsyaAllah kebanyakan resepi-resepi yang akan saya kongsikan ini adalah resipi yang sangat mudah untuk disediakan. Oleh itu, saya berharap agar resepi-resepi yang saya kongsi ini dapat membantu anda dalam memberi idea untuk masakan-masakan anda. Selamat Mencuba!!!

p/s: Berkaitan dengan pembikinan kek, biskut, kuih dsb, saya tak menggunakan butter, sebaliknya saya menggunakan MAJERIN PLANTA. Harap Maklum.

Saturday, December 29, 2012

Resepi Simple #7: Kek Oren



Assalamu'alaikum semua!!!

Bahan-Bahan:
1 Cawan majerin
1 Cawan gula kastor
2 1/2 Cawan Tepung Berserbuk Penaik (Blue Key,etc2)
4 Biji Telur
Sedikit perasa vanilla\
Sedikit perasa oren
2 hingga 3 sudu besar Sunquick Oren (secukup rasa. terpulang.)
1 biji oren - Parut kulit dan ambil jusnya.


Cara-cara

1. Pukul majerin dan gula hingga kembang (light & fluffy). 
2. Kemudian masukkan telur satu persatu dan pukul hingga sebati. 
3. Seterusnya, masukkan berberapa titik perasa oren dan setitik vanilla ke dalam adunan dan pukul lagi hingga sebati.
4. Masukkan jus oren dan kulit oren yang telah diparut tadi dan gaul sehingga sebati.
5. Selepas itu, masukkan tepung sedikit demi sedikit dan gaulkan hingga sebati dengan adunan.  
6. Masukkan adunan2 tersebut ke dalam bekas acuan kek. 
7. Akhir sekali, bakar adunan tersebut selama lebih kurang 50 minit dengan kepanasan lebih kurang 150 darjah celcius (Saya gunakan oven/ketuhar Butterfly). 

p/s:
1. Selepas masak, keluarkan daripada ketuhar dan cucuk bahagian tengah kek dengan pisau/toothpick. Keluarkan pisau tersebut dan lihat sama ada kek itu masih basah atau tidak. Jika ianya masih basah, maksudnya bahagian tengah itu masih belum masak. Masukkan semula ke dalam ketuhar dan bakar sehingga kek itu betul2 kembang dan masak.  

2. Teknik pembikinannya sama seperti buat kek span asas/basic mahupun kek pelangi seperti resepi simple #1. Cumanya, pengisiannya itu lebih kepada OREN. 

SELAMAT MENCUBA!!!

1 comment:

  1. owhh.. ada satu lagi blog upenye .. haha
    same lah kite, satu blog hobi, satu blog prsonal ^_^

    ReplyDelete