SELAMAT DATANG!!!

Selamat datang ke blog koleksi resepi saya. Di sini, InsyaAllah saya akan muatkan dengan pelbagai resipi masakan kesukaan saya untuk dikongsidengan semua pembaca2 sekalian. Jangan risau, InsyaAllah kebanyakan resepi-resepi yang akan saya kongsikan ini adalah resipi yang sangat mudah untuk disediakan. Oleh itu, saya berharap agar resepi-resepi yang saya kongsi ini dapat membantu anda dalam memberi idea untuk masakan-masakan anda. Selamat Mencuba!!!

p/s: Berkaitan dengan pembikinan kek, biskut, kuih dsb, saya tak menggunakan butter, sebaliknya saya menggunakan MAJERIN PLANTA. Harap Maklum.

Friday, September 2, 2011

Resepi Simple #2: ChikaTuna Salad

As-Salam to all.
*gambar sekadar cadangan hiasan. (betul ke ayat ni? hehe~)

Bahan-Bahan A (Tuna Mayo)
2 tin Tuna Ayam Brand (Tuna chunks in water boleh, Tuna in sunflower oil boleh. Ikut suka.)
1 botol mayonnaise/mayonis (ikut suka hati nak letak berapa banyak pun)

Bahan-Bahan B (Salad)
Berberapa ketul nuget ayam (tak kisah brand apa pun)-digoreng dan dipotong dadu
Daun-daun salad (dipotong/dihiris atau tidak, terpulang kepada individu)
1 biji tomato - dipotong dadu 
Sedikit perahan limau nipis (Optional)
Lada sulah/garam secukup rasa (Optional)
Telur rebus - Dipotong/dihiris (Optional)

Cara-cara:

Gaulkan tuna chunks dengan mayonis. Seterusnya, gaulkan tuna mayo tadi dengan ketulan nuget ayam, daun-daun salad dan tomato yang sudah dipotong tadi. Jika suka, campurkan sedikit perahan limau nipis dan gaulkan bersama tuna salad tadi. Masukkan juga sedikit garam atau lada sulah/black pepper jika suka. Anda juga boleh menambah kepingan hirisan telur rebus jika suka.

p/s: Sebaiknya simpan chikatuna mayo di dalam peti sejuk. Bagi saya, ianya lebih sedap apabila dimakan ketika ia sejuk. Terpulang kepada individu masing-masing. Anda boleh makan dengan roti, biskut, atau makan begitu sahaja. Nak makan dengan nasi pun boleh, kalau suka la. hehe~ Boleh jadikan ia sebagai midnight snack juga. :D

Selamat Mencuba!!!


No comments:

Post a Comment